Veramente, anche Abramo e Noè gli assomigliano abbastanza, nellla versione della Genesi appena uscita in USA che ha realizzato il guru dell’underground Robert Crumb, una delle più importanti e influenti personalità del mondo dei comics a livello mondiale. Da decenni.
Cosa sia balenato in mente al papà di Fritz il gatto, che solitamente si cimentava nel disegno di un “barbone” tutt’altro che affidabile, la “guida spirituale” Mr. Natural, non è dato sapere.
Ma ce l’ha fatta, per il momento, a scodellare i cinquanta capitoli dell’Antico Testamento, dove Rebecca ha indubitabilmente il volto della moglie di Robert, a sua volta fumettista under, Aline Kominski (controllare per credere).
Crumb non nega di essere suo modo provvisto di una certa spiritualità, pur non essendo credente. Ma attenzione, non è nemmeno agnostico. E in ogni caso che importa? La Bibbia offre tutta una serie di possibilità di raffigurare scene sanguigne, garndguignolesche, fantastiche, astratte e anche (perché no?) carnali e scollacciate. E’ una pista perfetta per far decollare la creatività di Crumb.
Usa Today, che ha dedicato all’uscita più di un articolo, così commenta (tra l’altro):
Crumb calls the book “a straight illustration job” and says he relied on friends, experts, even Hollywood movies to come up with the look of the peoples, the clothing and the backgrounds.
“Isaac,” he says. “is based on an old guy who lives near here who’s a Jew from Algeria.”
The Rev. James Martin, a Jesuit priest who writes about pop culture and who has seen excerpts of the book, says Crumb is only the latest artist to bring the Bible to a new generation.
“I just think it’s fantastic that a protean mind like R. Crumb is translating the Bible into a new language, a new idiom,” Martin says. “Just as was done with the Vulgate (a popularized translation in the fifth century) or the Latin.
“Yes, there’s some stuff there that’s a little lascivious, but that’s R. Crumb. The Bible is the world’s oldest soap opera, filled with sex, violence and rape, particularly the Old Testament.”
Like Rabbi Weinstein, Martin dismisses Crumb’s notion that the Bible makes no sense.
“Whenever you engage in God’s spirit, it’s a workout,” Martin says. “Some of these stories are so familiar they’re like old coins that have been worn down. There are no edges anymore. So to see this in a new way is very important.”
Was the hand of God animating Crumb?
“I don’t believe it’s the Word of God. I believe it’s the words of men,” Crumb says. “I’m just another human interpreting the story.”
And yet, could his choice to do the project in the first place reflect some kind of spiritual need?
“That’s a good question,” he says. “I’m a spiritual guy. I’m not an atheist, more an agnostic. I don’t doubt the existence of God, I just don’t quite know what God is. It’s a question that will challenge me until the day I die.”
He laughs.
“I got totally sick of it by the end of it. I’ve come out exhausted,” Crumb says.
“I may never draw again.”
Mentre le prime tavole della Bibbia venivano diffuse, dati i precedenti di Crumb, non è mancato chi si facesse (amichevolmente) beffe di lui. Ecco l’esempio di una tavola sul “sacrificio di Isacco”, rivisitata con un testo più acconcio, secondo un certo E. Gauthier, fan di fumetti attivo in rete.
The Book of Genesis Illustrated, di R. Crumb ($24.95, Edizioni W.W. Norton).