Farlo mi rende un tantino malinconico, dico la verità.
Tanto tempo fa Umberto Randoli ha citato in un suo commento un umorista grafico davvero poco conosciuto: Albert George Badert (1914-1994).
Per rendere omaggio all’uno e all’altro ne appongo qui una piccola galleria, facendola seguire a una tavola rara di un altro disegnatore umoristico, questa volta statunitense.
E’ una tavola con dedica degli anni Venti del secolo scorso, quindi quasi centenaria, dal titolo The Benefit of Success.
A ciò si riferisce la vignetta di apertura, ripresa sulla sua carta ingiallitissima, strapiena di fibre legnose.
Ecco la descrizione della tavola, che si deve a Jay Darling, un disegnatore satirico-politico conservatore (oggi forse starebbe con i Repubblicani, non amerebbe affatto Obama).
La riprendo paro paro dalla pagina di Comic Art Fans nella quale è stata posta il 7 gennaio di quest’anno.
Poiché è in vendita, se andasse a ruba, non la trovereste più, quindi conviene tenersi cara questa pagina di Cartoonist Globale per andarsela a ristudiare.
Jay “Ding” Darling (1876-1962) was considered one of the greatest political cartoonists of the 20th century.
His juicy pen line, combined with wonderfully animated figure work, made Ding’s work instantly recognizable. Although known for his conservative views, Darling was asked by FDR to serve in his administration, which he did on two occasions. Darling worked in the area of conservation, and created the country’s first duck stamp.
This wonderful (and large) political cartoon, titled “The Benefits of Success”, features a man who pulls him up by his own bootstraps, only to be railed against once he made good. The narrative is quite wonderful, as is the sweet drawing.
There is a scrape on the lower left margin, outside of the image area, and another one that touches the first panel and goes into the second panel. the piece was framed at some point, and you can see the discoloration. Still, it’s quite nice and presentable. The cartoon is signed and inscribed along the bottom margin.
23¼”x16¼”. $400.00 + 20.00 shipping.
Il venditore è il pittore Rob Stolzer (sotto un suo elefante).
Per estare in tema, una vignettona tratta dal New York Tribune, uscita il 14 ottobre 1923: “Always Fishing” di Glenn Cravath.
Cravath è il leggendario illustratore di poster cinematografici come questo del 1955, che mette in scena (proprio lui!) L’Uomo Mascherato in un serial della Columbia, l’ultimo di ambiente africano prodotto dalla casa hollywoodiana. Mostriamo il bozzetto preliminare e il poster definitivo.
Perché nel poster finale l’Uomo… non è più mascherato come in passato?
Eccone la ragione (diritti d’autore che si preferì non pagare).
This movie was actually conceived and filmed as a sequel to The Phantom (starring Tom Tyler). Well into production, Columbia found that its film rights to the comic strip had expired. King Features wanted more money than producer Sam Katzman was willing to spend and negotiations broke down.
Hurried retakes and major re-editing followed, with John Hart now wearing an amended costume that only used part of the original Phantom outfit, with the addition of a leather aviator’s cap and riding britches. The new story featured a new hero, Captain Africa, who still bears a strong resemblance to The Phantom in both appearance and behavior.
The serial features heavy use of stock footage from earlier serials Jungle Menace (1937), The Desert Hawk (1944) and The Phantom (1943) itself. Footage from The Phantom was reduced when this stopped being a sequel. Only a few minutes of new material were included per chapter.