Mentre al di là dell’Oceano si punta ancora molto sul 3D, che riduce al minimo l’intervento dell’essere umano (questa è la critica più feroce rivolta al “metodo” dagli amanti dell’animazione uscita più dal cervello degli artisti che da un ordigno un po’ incontrollabile, relata refero), da questo lato della “Grande acqua” c’è chi, in terra francese, percorre una strada completamente diversa.
Si chiama Sylvain Chomet, il fuoriclasse parigino (o meglio, nato nei paraggi, nel comune di Maison Laffitte) che già aveva ottenuto un risultato sublime con Les triplettes de Belleville e che adesso manda in distribuzione The Illusionist, da domani nelle sale francesi.
Devo forse sottolineare anche qui, oltre che nel titolo, che l’attore protagonista (disegnato) è modellato sulle sembianze di Jacques Tati, gloria nazionale francese e “patrimonio dell’umanità”?
In questo post si può visionare il trailer internazionale insieme a svariati altri materiali e immagini, fra cui un po’ di dichiarazioni dello stesso Chomet.
L’attesa è moltissima e le aspettative, da quanto si può vedere, non sembra che possano andare deluse.
Immagini magnifiche, musiche evocative, animazione “d’autore” sostanzialmente tradizionale (andante con moto, allegretto) ma con soluzioni adatte ai palati esigenti contemporanei.
Tre recensioni (estratti) per gli interessati (occhio, sono in inglese, ah, be’…).
Screen Daily:
“The imagery excels at depicting less-harried times: as a train chugs over a trestle bridge in the country, its reflection in the water below is as stunning as the changing light over Edinburgh. And somehow the animated rain seems more real than the wet stuff in live-action films.
The deceptively simple story (which bears some scattered similarities to Chaplin’s Limelight) is anchored in nostalgia for bygone traditions. And yet the theme of dedicated craftsmen (a clown, a ventriloquist, a magician) made obsolete by changing tastes (not to mention age making way for youth) remains relevant.”
In Contention: “It took six days and an awful lot of films, but the Berlinale has finally turned up a masterpiece.
Moreover, it’s a rare case of one of the fest’s most eagerly awaited titles managing to meet, and even subvert, expectations.
The Illusionist . . . confirms a truly singular auteur sensibility, while revealing a more disciplined artist and storyteller within. A streamlined character study, less deliriously eccentric in tone and structure than his debut feature, The Illusionist nonetheless boasts an emotional heft that handsomely repays its creator’s restraint.
Variety:
“The pic is a thrilling exercise in retro aesthetics, from the pencil-and-watercolor look to the 2D animation that harks back to mid-1960s Disney (especially “101 Dalmatians”) and the delicate lines and detailed backgrounds of Gallic animator Paul Grimault, to the details that perfectly evoke Scotland in the 1950s.
All the same, the backgrounds here brim with little jokes that the long takes offer a chance to catch, such as the sight of lobster thermidor (with a fried egg on top and haggis) on offer at a fish-and-chips shop . . .
Pace may seem a little slow for those reared on contempo animation, but for those immersed in the film, the rhythms are delicious.”
(Grazie a Martin Gornall e a Cartoon Brew for these links)
Tutte le immagini con un CLIC sopra s’ingrandiscono come per una malefica stregoneria.
E ora i credits:
(Color/B&W); character design, Chomet;
music, Chomet, Malcolm Ross;
art director, Bjarne Hansen;
animation director, Paul Dutton;
lead animator, Laurent Kircher;
lead compositor, Jean Pierre Bouchet;
digital supervisor, lead 3D supervisor Campbell McAllister.
Running time: 78 MIN.