ACCIDENTI, ANCHE BOB LUBBERS R.I.P.!

bob lubbers

Questa ci spiace molto dirla, peraltro con due o tre giorni di ritardo, perché Bob Lubbers era davvero un grande; sulle sue pagine qualcuno di noi, che conosco molto bene poiché lo scruto in quel vetro per mezz’ora ogni mattina quando il ronzìo di Braun fa da sottofondo, ha tentato di imparare a disegnare simulando, con le penne a sfera, le fluenti pennellate delimitanti le prosperosità delle sue girls.

Anche Wikipedia ha riportato la notizia: Robert Bartow Lubbers (January 10, 1922 – July 8, 2017).

Ricorro ancora una volta a Mark Evanier (News From Me) per ricordare qualcosa di lui nella sua lingua madre.

Lubbers (pronounced “loobers”) was born in 1922 and started in comic books at the age of 18, working for one of the first comic book publishers, Centaur. He drew and sometimes wrote features including The Arrow and the Liberty Scouts, but his specialty was covers featuring good-looking women. He was what they called a “good girl artist,” which did not mean he drew “good girls.” He drew women, some of them quite devilish, and he drew them well.

Appunto, dicevo. E le su donnine le trovavo su Linus, in fumetti dove il suo nome non era citato nemmeno per sbaglio.

When Centaur went out of business, Lubbers shifted over to Fiction House where he became art director and continued drawing covers with sexy ladies. He served in World War II, returned to Fiction House after serving, then got a job with United Features Syndicate which took him from comic books to comic strips. He drew the Tarzan strip for three years, then hooked up with Al Capp.

He assisted on Li’l Abner off and on for two decades but his main work with Capp was drawing a strip called Long Sam, which Capp created, wrote for a time then turned over to his brother, Elliot Caplin.

Pausa.
Incidentalmente ricorderei che il biografo più accreditato di Lubbers, Alberto Becattini, ha redatto un corposo post sulla carriera di John Gentilella, che si può leggere a questa (sua, di Alberto) pagina.

Murry bozzetto

Cinque minuti di navigazione nel sito di Heritage, alla ricerca di qualche striscia da embeddare nel lavoro sul “ritorno delle strisce” che teoricamente sarebbe apparso in questo blog, ma che probabilmente avrà (invece) uno sbocco altrove, mi lascia perplesso non poco quanto all’inaccuratezza (a dir poco, e quelli di Heritage non me ne vogliano) delle descrizioni.

Per esempio, incoccio nel bozzetto a matita che ho posto in apertura sotto le due immagini di Bob Lubbers.

Dico fra me e me: “Ma guarda, hanno trovato la matita di quella famosa vignetta di Paul Murry!”. Una vignetta della serie che comprende anche quella che posto sotto, e che (se non ricordo male) fu pubblicata da Alberto Becattini in un famoso numero della ribista Image, pubblicata dalla ormai chiusa casa editrice Glittering Images.

Paul Murry 2

E leggo:

Girly Cartoon Preliminary Drawing Original Art (undated). This unsigned “good girl” pencil sketch has an overall size of 8.5″ x 10.5″, and the art is in Very Good condition.

Nessun riferimento all’autore (che Heritage ignora). Sarò stato lo stesso per l’acquirente, che ha speso, per possedere questo bozzetto, la cifra di 239 dollari?
Spero di sì, e comunque è un bell’acquisto.

Molto meno entusiasmante la descrizione dell’altro pezzo, che mostro di seguito (una delle colonne della ri-nata/ri-stampata Linus, allegata al quotidiano La Repubblica).

Lil' Abner Lubbers non identificato

Frank Frazetta and Al Capp – Li’l Abner and the Creatures From Drop-Outer Space, Splash Page 1 Original Art (Job Corps Give-Away, 1965).
Although many comics historians have reported that Frank Frazetta left the
Li’l Abner Sunday strip in 1961 (after Al Capp refused him a raise), it seems Frazetta lent his talents at least once more, to this Li’l Abner give-away done for the Job Corps in 1965. This sensational page has an overall size of 10.5″ x 15″, and the art is in Excellent condition. The page was signed by Al Capp.

Ovviamente l’ipotesi fatta da Heritage è sbagliata, oltre che azzardata. Basterebbe leggere le dichiarazioni di Frazetta sul suo rapporto di lavoro con A>l Capp per sincerarsene.

Il disegno in questione è di Bob Lubbers, classe 1922, altro ghost di Capp (e quindi… per ragioni varie, il suo valore è senz’altro inferiore a quello di un “ipotetico Frazetta”).

Benché Lubbers sia, da par suo, un genio.
L’abbiamo citato anche di recente in questo blog.

Suo è il Li’l Abner della tavola che segue, ristampata recentemente (poche settimane fa) nell’episodio linusiano I Pincuscini. Franno una brutta fine.

LA1963_03_24

Ancora donnine lubbersiane, da Robin Malone.

Robin-Malone-Lubbers

Lubbers Daisy Mae

Longsamtest

Chiudiamo con Gentilella, fotografato nel 1989 in mezzo ad altri colleghi.

Johnny Gent_89_NYIT

La foto si deve a Bob Jacques, al quale siamo grati.

Back row, left to right – Dante Barbetta (former Famous Studio animator) Johnny Gent, Mike Kaweski
Front Row, left to right – Howard Speileman (production manager), Joan LaPallo (Johnny’s assistant)

Nell’ormai lontano 2001, quando apparve in quel di Firenze il numero speciale dedicato a Bob da Alberto, a 100-page Glamour International: The Good Girl Art of Bob Lubbers, lo storico di comics Paul Gravett lo recensì in questo modo:

Bob Lubbers is not the celebrated cartoonist he should be, but thanks to a legion of Italian admirers, he is now getting his day in the sunshine in his 80th year. The latest edition of the long-running Italian magazine Glamour International No. 26 (2001, $34.95) pays tribute to his Good Girl Art in a deluxe, bi-lingual 100-page, 12″ x 12″ inch square showcase, edited by the respected authority Alberto Becattini.

Longsam51557


Lubbers himself writes the commentary tracing his fascinating life and 40-year career in comics, accompanied by photos, sketches, a host of brand new colour illustrations and covers, plus some specially colored panels of his Firehair, Camilla and Captain Wings comic books from his Fiction House days in the Forties and from his string of newspaper strips, Tarzan… Long Sam, The Saint, Secret Agent X9, Robin Malone and L’il Abner. Bob credits being in the right place at the right time for keeping him busy, jumping from one series to the next or juggling several at once. But this modesty overlooks his constantly fresh and lively draughtsmanship, his crisp storytelling skills and his particular lifelong love affair with the female form, qualities that have kept him in constant demand… Writing about his experiences in the comics industry, his encounters with stars, presidents and models, his passions for playing music and golf, and his current success at devising crossword puzzles, Lubbers comes across as a genial, big-hearted man, who has always enjoyed his life and developing a variety of talents. This book concludes with the most thorough checklist of his work to date, 11 pages meticulously compiled by Becattini with help from many experts.

Photo courtesy of Mike Kaweski. According to Mike, Johnny’s work at NYIT in ’89 was his last studio gig.